Dinkelbaguetter, superlätta att göra...och roligt!


8 baguetter

2 paket jäst à 50 g
1 liter fingervarmt vatten
½ dl rapsolja
1 ½ msk salt
1 dl solrosfrön
1 dl pumpakärnor
2,8 liter siktat dinkelmjöl

  1. Smula ner jästen i en rymlig degbunke och lös upp den med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja, salt, solrosfrön, pumpakärnor och mjöl. Arbeta samman till en smidig och fast deg.
  2. Låt degen jäsa övertäckt på varm och dragfri plats i ca 40 min.
  3. Vänd upp degen på mjölat bakbord och dela den i 8 lika stora delar. Rulla varje del till en bulle och rulla ut varje bulle till en ca 25 cm lång längd.
  4. Tvinna varje längd och placera på bakplåtspappersklädda plåtar, 3 eller 4 bröd på varje. Strö över lite mjöl. Täck med bakduk och låt jäsa i 20 min på varm och dragfri plats. Sätt ugnen på 250 C.
  5. Grädda i ugnens mitt i 15-20 min. Ta ut och låt bröden svalna på galler. Servera till ost eller med lite flingsalt och en god olivolja

Detta receptet kommer från tidningen Lantliv Mat & Vin. Helt fantastisk tidning och helt underbara recept. Har redan gjort fyra stycken därifrån...


 



 

Testa att göra dessa en ledig dag/kväll, det går alldeles utmärkt att frysa in dom sen och tina upp dom. Lägg in dom i ugnen lite, så känns de som nybakta!

 


Kommentarer
Postat av: svalan

De ser ju jättegoda ut! Måste provas! Snor ditt recept om det går bra! Kram

2010-04-16 @ 08:41:06
URL: http://frokensvala.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0