Porslin i massor


Köpte som jag berättade tidigare att jag fyndade lite porslin och måste visa mina objekt.



Detta fat är från Rörstrand och heter Blomster, tyckte om att det var lite slitet, nästan så att det ligger en hinna med grått tyg över...jättevackert.



Ser inte stämpeln så tydligt, men visst är det Rörstrand...



Denna skål blev jag förtjust i med en gång, även min mamma blev det. Hon har en förkärlek för det blåa, och jag förstår henne. Det stod inte var den kom ifrån, men det gör ingenting. Den fick komma hem till mig ändå.



Köpte dessa två fat, ett lite djupare och fyra assietter för 80 kr...serien heter Linda och även den kommer från Rörstrand. Den hoppas jag ska förgylla min vardag antingen hemma men helst på torpet....



Ska ta och försöka läsa på lite mer om dessa serviser, kan vara roligt att veta bakgrunden till motivet och vem som har gjort dem.

-Lady Pion-

 


Kommentarer
Postat av: Marie

Hej!

Jag har idag fått hem en halv serveringsservis av just Rörstrands Blomster. 481 betyder att den är från 1948. Men det finns en annan "Blomster" från ´49, som inte ser riktigt likadan ut.

Har du lyckats få mer info om den??



Den andra (längst ner) är också jättefin! Har några olika uppläggningsfat hemma.. Vacker!

2010-09-28 @ 21:56:43
URL: http://iammine.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hej, vad kul att du har servis från Rörstrand, det är inte många som har det idag. Ser på loppis att många hela serviser inte går för många lappar, det är tragiskt när man tänker hur mycket dom kostade och vad folk slet för att kunna köpa. Läste i helgen en bok om historien Rörstrand, en vacker men tragisk historia om företaget. Har inte hittat så mycket mer, det är svårt att googla om dom som inte är så kända. Lycka till

2010-09-29 @ 10:33:27
URL: http://ladypion.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej! Fint fat! Jag har en såskanna ur samma (Rörstrand Blomster). Denna delen ser ut att vara årsstämplad (481) som betyder år 1948 och 1:a halvåret. Jag har boken "Rörstrands dekorer" och tyvärr finns inte servisen med där men ska lägga ut frågan på ett forum och återkommer om jag får svar =)

2011-02-06 @ 20:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0