Stickning, stickning...


Har snöat in mig på stickning den senaste tiden, och nu pratar jag om äkta stickning. Har ju testat att sticka med såna här förut, men känner att det är lite tråkigt och svårt. Det är inte lätt att hitta beskrivningar och allt du stickar blir runt. Så jag har börjat sticka, eller rättare sagt, jag sitter och provstickar så att det inte blir fler längre fram. Får se vad första stickprodukten blir, har lite planer på g...men jag vet hur jag blir. Jag vill göra flera olika saker på en gång och allt ska bli klart på studs. Tålamod är inte min starka sida....

Blir till att gå till garnbutiken och googla på nätet efter lite tips.
Apropå tips, hittade dessa bilder på nätet, en finsk kvinna som bor med sin man som är snickare, bra kombo för övrigt. Som ni ser stickar hon på gigantiska stickor, läste på en blogg, en kvinna som skulle ta rundstav eller gardinstång och testa...hmmm, lycka till.


Riktigt härliga bilder, och så fina saker. Pallöverdraget var så härligt. Men jag kanske kan göra en minivariant...eller skydd till glaslyktor.

Jag tror att det kommer komma mer och mer handarbete, brödbak, långkok på spisen. Tror att vi behöver det, komma tillbaka till våra rötter och äta nyttigt och naturell mat utan tillsatser och konstigheter. Att vi vill ha bra bröd, hantverk som vi själva har gjort eller någon annan. Att vi uppskattar detta på ett annat sätt. Tänkte på det igår, när jag satt i farmors stol, stickade som farmor och mormor gjorde och drack kaffe ur gammal kopp. Det är härligt och det är en känsla som är svår att beskriva. Det är mina rötter och som jag vill ta reda på mer om, kanske gör jag det när jag stickar och gör långkok som mina mor & far föräldrar?

-Lady Pion-


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0